Un produs Blogger.

Radio Live


Radio „ANTENA SATELOR” - live video


Radio „FOLCLOR” - live
Radio Folclor Romania

Abonare & Distribuire

Abonare via Email




Pagina Facebook

Calendar Creștin-ortodox

Vizitatori



Check google pagerank for www.alinsuceveanu.ro

Totalul afișărilor de pagină

„De-l munceste dorul pe roman, de-l cuprinde veselia, de-l minuneaza vreo fapta mareata, el isi canta durerile si multumirile, isi canta eroii, isi canta istoria si astfel sufletul sau e un izvor nesfarsit de frumoasa poezie.”
Vasile Alecsandri

Sărbătoarea Rusaliilor, aşa cum este ea cunoscută de către români, are un puternic caracter precreştin. Acest caracter se regăseşte şi în mitologia românească care vorbeşte despre Rusalce/Rusalii, făpturi daimonice tinere, frumoase, capricioase şi răzbunătoare. După unii, Rusalcele sunt sufletele fetelor moarte de tinere, după alţii fiicele lui Rusalim Împarat, dar variantele privind identitatea acestor făpturi sunt mult mai numeroase. În folclorul românesc, Rusaliile mai sunt numite şi Dânsele (se remarcă aici teama de numire directă), Ielele, Frumoasele, Paraidele, Sfintele, Soimanele, Zânele, Fetele Codrilor, Izmele Peşterilor şi pădurilor, Fetele lui Rusalin Împărat.

Dar, spre deosebire de iele şi celelalte făpturi fermecate, Rusaliile umblă pe pământ doar în anumite răstimpuri, cu precădere în Săptămâna Rusaliilor şi dansează noaptea, aşezate în cerc.  Dacă sunt zărite de un muritor – sau dacă, din greşeala, cineva calcă pe locul pe care au dansat – acesta se îmbolnaveşte foarte grav de o boala numită, în limbaj popular, “luat de Rusalii” sau “ologit de Rusalii”. De aceste boli se putea scăpa doar prin descântec de Rusalii, prin citirea de cărţi sfinte, intrând în Hora Căluşului, sau sărind peste bolovanul pe care Căluşarii îl pun pe pămant. Rusaliile/Rusalcele umblă în cete formate din numere fără soţ. Dacă se întâmplă să fie văzute, sau auzite de cineva, acela nu trebuie să se mişte sau să le vorbească. Se spune, de asemenea, că pe unde acestea dansează, pământul rămâne ars şi bătătorit, iar iarba se înegreşte şi încetează să mai crească. Legat de Rusalii este şi faimosul joc al Călusarilor, despre care se spune că este remediul pentru vindecarea persoanei care a privit Dansul Ielelor şi şi-a pierdut minţile.

Moşii de vară sunt ţinuţi în sâmbăta de dinaintea duminicii Rusaliilor sunt unul dintre cele mai importante momente ale cultului mortilor pentru poporul român. Strămoşii noştri credeau că sufletele mortilor, după ce au părăsit mormintele în Joia Mare şi au zburat slobode timp de 50 de zile, se întorc în lumea subterană în sâmbăta Rusaliilor.

Pentru a apăra gospodaria de invazia acestor spirite, în sâmbata Rusaliilor oamenii obişnuiesc să îşi împodobească porţile cu ramuri verzi de tei – plantă considerată a avea proprietăţi apotropaice –, să poarte la brâu sau în sân pelin sau fire de usturoi şi să facă pomeni pentru sufletul celor morţi. Cu această ocazie, se dau de pomană vase de lut sau de porţelan, căni, strachini, împodobite cu flori şi umplute cu lapte, vin sau apă.

În aceste zile, la porţile cimitirelor, se întind mese pline cu colaci şi sticle de vin împodobite şi au loc slujbe de pomenire, oficiate de preotul satului. În timpul ceremoniei, preotul parcurge întreg cimitirul, mormânt cu mormânt, pentru a sfinţi fiecare loc de veci. După încheierea ceremonialului, sătenii îşi dăruiesc unii altora ofrandele sfinţite de către preot sau le împart săracilor.

În zona Transilvaniei şi a Moldovei creştinii sărbătoresc Rusaliile timp de 3 zile, în zona Munteniei şi a Olteniei 7 zile, iar în zona Banatului, timp de 8 zile. Vă prezentăm, mai jos, o selecţie a principalelor obiceiuri care au loc în Săptămăna Rusaliilor (săptămâna după Rusalii):
  1. Ziua de luni, după duminica Rusaliilor – denumită popular şi Sf. Treime (Troiţa) sau Zilele Căluşului – se ţine în cinstea morţilor, crezându-se că au ostenit pe drumuri şi că au făcut beşici în talpă. În această zi, copiii sunt spălaţi pe picioare, după care sunt unşi cu unt alb pe tălpile picioarelor, ca să nu-i mai doară picioarele pe moşii aceia. După aceea, copiii sunt trecuţi cu picioarele peste lână şi frunze de tei, ca să fie drumul moale pe unde vor merge moşii. Tot în această zi, are loc şi obiceiurile: “moşii de cireşe” şi “luatul din căluş”, când căluşarii se duc la casa bolnavului, şi, prin dansul lor ritualic, ajută la vindecare acestuia.
  2. Marţi, a treia zi de Rusalii – denumită popular şi Marţi după Ispas, Marţea Mânioasă sau Tretunul – se spune că oamenii trebuie să ajungă acasă înaintea cirezilor de vaci, deoarece vacile vin la amiază cu Rusaliile/ielele în coarne şi, dacă s-ar întâlni cu un om pe câmp, atunci acesta este în mare pericol. Tot marţi se face şi “ghermanul” (cel ce poartă ploile cu piatră; are putere asupra grindinei şi asupra viermilor, omizilor care strică pomii).
  3. Miercurea de după Rusalii este numită popular şi Bălţatele. Bălţatele se ţin în Săptămâna Rusaliilor, miercuri până la amiază, respectiv vineri după amiază, pentru ca oamenii să fie protejaţi de iele.
  4. În ziua următoare (Joia Necurată, Joia Iepelor, Joia Mânioasă, Buciumul Rusaliilor sau Bulcile) se spune că Rusaliile/ielele îşi buciumă sau îşi trâmbiţează sfârşitul isprăvilor lor.
  5. Ziua de vineri continuă cu Bălţatele, când se ţine pentru tunete (trăsnete), grindină şi vifore.
  6. Urmează Sâmbăta (Sâmbăta Pietrii, Rusitorii sau Rusitoarele); Ziua Rusitoarelor cade după 7 zile de la duminica Rusaliilor şi marchează încheierea sărbătorii Rusaliilor. Se spune că în această zi are loc reînturnarea morţilor familiei de acasă la mormânt, motiv pentru care se dă de pomană pentru sufletul morţilor înainte de răsăritul soarelui. Tot acum are loc şi “slobozirea apei morţilor”.
  7. Săptămâna se încheie cu Duminica tuturor sfinţilor, zi în care oamenii se roagă pentru apărarea de cele rele.

Un alt obicei legat de Rusalii şi care se practică doar într-o zonă restrânsă din Transilvania (la Figa, Nimigea şi Căianu Mic), este „înstruţatul boului“. În această zi, tinerii împodobiţi cu frunze de cireş împăunează un bou cu flori, apoi îl plimbă pe uliţe. Oamenii aruncă apă în faţa lui pentru a avea o recoltă bogată. Boul este considerat un semn la bogăţiei şi al puterii de viaţă şi este purtat prin sat de băieţii neînsuraţi, ca dovadă a bărbăţiei lor.











0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translator

EnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish

Căutare

Download

Pentru a descarca albumul „Scumpa floare-i norocu'” dati click pe imagine.

Imnul Bucovinei

În Moldova locul-i sfânt, leagãn de credințã
Din strãbuni am ctitorit pentru biruințã.
La Suceava, între munți Dumnezeu e-n toate;
Zimbrul ține la un loc oameni și cetate.

Multe neamuri am ținut țara ca o floare
Și pãmântul ce-l avem, fãrã supãrare;
Locul pe care trãim Bucovina-i spune
Domnul Ștefan l-a sfințit, loc de rugãciune!

Noi, la Putna ne-nchinãm și la Sucevița,
Voronețu-i poartã-n cer, vatrã Moldovița,
Oamenii care-i avem toți îs pentru țarã,
Nu ne face niminea neamul de ocarã!

Nimãrui noi n-am cerut, cã avem de toate,
Sã ne deie Dumnezeu, numai sãnãtate!
Fete și feciori cuminți sã ne poarte neamul,
Cu iubire de pãrinți, ca bucovineanul!

Și ne-om ține fruntea sus cum ni-e scrisã slova,
În fața lui Dumnezeu, una e Moldova!
Și ne-om ține drepți și tari, sã cinstim Lumina,
În fața lui Dumnezeu, una-i Bucovina!

Parteneri


Folclor romanesc

Valahia Music Production

Muzicanti.ro

Orchestra Angel

publicitate online

Persoane interesate